Sommige ondernemers weten altijd precies de goede dingen te doen. Altijd weten ze met onderwerpen en diensten te komen die jij nou net nodig hebt. En ze weten het nog te verkopen ook. Hun aanbod slaat enorm aan. Niet gek ook, want je zit meteen op het puntje van je stoel als je ermee in aanraking komt. Het maakt dat je er meer van wilt. Dat je je aanmeldt of het product koopt. Hoe doen ze dat toch?
Veel zzp-ers gaan voorbij aan het belangrijkste van hun bedrijf. En dat ontdekken ze pas als zij met hun producten en diensten in de ‚etalage’ staan. In hun website, folders, bijeenkomsten en social media. Alles staat in de steigers maar ze krijgen er weinig voor terug. Herkenbaar? Hoe je ook je best doet, en investeert in diverse middelen, het wil allemaal niet vlotten. Je berichten worden nauwelijks opgepakt. Na je pitch blijft het stil. Je inspiratie laat je in de steek. Je nieuwe product of dienst komt mondjesmaat van de grond. Al met al, je energie lekt weg.
In elke fase van je bedrijf kom je tegenslag tegen en het is met een andere manier van denken op te lossen. Of je nu starter bent of inmiddels al het zoveelste nieuwe product lanceert. En in elke fase kun je ervoor zorgen dat mensen snakken naar alles wat jouw bedrijf te bieden heeft. Ik weet het, het is haast moeilijk te geloven dat de oplossing dichtbij is. Maar hoe buig je de trend om?
Zet je eigen behoeften opzij en ga in gesprek met je klant. Zorg dat je weer energie krijgt! En zoek de verbinding op! Veel zzp-ers gaan namelijk voorbij aan de wensen van de klant. En denken vooral vanuit zichzelf. Ze zenden. Denken bij het ontwikkelen van hun website of hun diensten vanuit zichzelf. Daardoor slaat hun product of boodschap niet aan. Ze verkopen, het is opdringerig en tegen onze natuur in. Ze vergeten te denken vanuit hun klant! Waardoor hun bedrijf niet goed uit de verf komt. En dat is zonde.
Vanuit jezelf denken is heel natuurlijk, maar werkt als ondernemer tegen je. Dus als je ook vanuit jezelf denkt, dan hoef je je nergens voor te schamen! Ons lichaam en ons denken is zo ingericht. Iedereen doet het. Maar daardoor is het ook lastig af te leren. En het is vooral onpraktisch als je een eigen bedrijf hebt. Een van mijn klanten noemt mijn methode ‚omdenken’. Het is een andere mindset. Zij heeft ervaren dat het te leren is en meteen effect heeft. Eerst lazen slechts 50 mensen haar berichten en inmiddels steeds honderden mensen!
Die klantgesprekken zijn zo waardevol, omdat je ontdekt waar je klant behoefte aan heeft. Die behoefte kan van alles zijn. Vraag om welke hulp je klant verlegen zit. Die jij kunt verwerken in je artikelen, je webinar, je website, je gesprekken, je producten of diensten. Deze andere manier van benaderen is ook respectvol richting je klant. Wie wil geen respect? Dus neem alsjeblieft de moeite en ga in gesprek met je klanten. Het belangrijkste onderdeel van het gesprek is: luisteren. En vooral: registereer wat je hoort.
Je bent gewaarschuwd: het zou best eens kunnen zijn, dat je je etalage opnieuw moet inrichten. Maar beter een goed verkoopbare etalage dan energie laten weglekken, toch? Laat je me weten welke inzichten jij hebt gekregen?
Wil je meer met plezierige en praktische marketing?
Wil je je bedrijf laten groeien op een ongedwongen maar vooral praktische manier? Kom dan na de zomer naar de Schatkamersessies! Deze driedelige sessies vinden na de zomer plaats op 16 september, 14 oktober en 11 november 2016 en zijn de gelukkige combinatie van intervisie en training. We maken gebruik van het door mij ontwikkelde marketingkaartspel Schat in de Markt®. De voorverkoop duurt tot eind juni!
Nu geldt de zomerprijs. Klik hier voor info en aanmelden: Schatkamersessies najaar 2016.
Vond je dit artikel interessant? Dan is is het marketingkaartspel vast ook iets voor jou.
Ja, stuur me de gratis probeerset van
het marketingkaartspel Schat in de Markt®!